Ny terminal i Trondheim
- Detaljer
- Publisert tirsdag 03. august 2021 11:40
Forset Grus og Ole Arild Haugum er arkitekten bak et pilotprosjekt som har miljøvern og grønn nytenkning i transporten av masser.
Mandag 28. juni 2021 skrev Adresseavisen en artikkel om prosjektet. Bakgrunnen er at det offentlige stiller i større og større grad strenge krav til utslipp i forbindelse med offentlige anbud, og man ser dermed at også flere entreprenørselskaper stiller miljøkrav.
For transportører som opererer med fossilt drivstoff vil dette etterhvert være en større konkurranseulempe. Det håndteres millioner av overskuddsmasser i bygg og anleggsvirksomheter hvert år, og miljøkostnaden ved en fullastet dieselbil er betydelig, og i tillegg følger veislitasje, kø og risiko for ulykker.
Gjenbruk av rene overskuddsmasser er ideen bak Grønn bulkterminal, sier Haugum. Nå gjennomføres et større samarbeidsprosjekt der målet på lang sikt er å ta byggeråstoff inn sjøveien på utslippsfrie skip og å elektrifisere lastebiltransporten i byen. I kombinasjon med å gjenbruke så mye som mulig av gravemassene, og å bruke det man ikke kan gjenbruke til å bygge landbruksland i distriktene vil dette gi en framtidig stor gevinst med tanke på blant annet CO2 utslipp.
Pilotprosjektet i Trondheim kan bli nasjonal modell for framtidig transport, og ved å samle kunnskap og læring i pilotprosjekter, kan vi bruke denne kunnskapen når vi skal utvikle fremtidens havn, sier Knut Thomas Kusslid, direktør i Trondheim Havn.